fredag, januari 15, 2010

att förmana är kanske det jag gillar mest

jag förstår att det inte är bra att röka. jag tillhör en upplyst generation. jag har blivit matad med propaganda sedan jag var tolv. jag fattar, okej.

nu tycker jag att det är dags för icke-rökare att lära sig ett och annat:

  • "Sluta rök, det är farligt!" är en totalt överflödig kommentar. en rökare som just tänt en cigg, kommer inte att förvånat utbrista "Äääääär deeeeet?" och fimpa.
  • "Passa på att sluta nu när det är nytt år!" eller liknande fimpa-kampanjer är även de ganska körda från början. en rökare kommer inte att sluta röka för att ytligt bekanta människor tjatar. det krävs egen motivation för det.
  • "Har du rökt så länge?" när man kommer in från en rökpaus (sagt med otålighet och illa dold irritation), är bara en dryg markering. jag vet att det finns vissa som tycker att man ska klara ett arbetspass på åtta timmar utan mat, drýck, toalett- eller rökpauser, men det finns tack och lov lagar som reglerar sådant tänk. väljer jag att röka i fyra minuter i stället för att sätta mig i fikarummet en kvart, så borde det inte vara något större problem, kan man tycka.
  • om du som ickerökare är känslig eller allergisk, säg till! det är OK. vi rökare är oftast väldigt mobila och lyhörda. vi kan släcka eller flytta oss. som rökare blir man ofta utskälld, stirrad på med äcklad blick eller utsatt för demonstrativa omvägar. gör du likadant med hundägare på bussen? kanske ger hunden en tjyvspark när du går förbi? snackar skit högt och tydligt med dina medpassagerare om hur respektlöst det är att ha hunden på offentliga platser?

det låter nu som om jag är en hardcore-rökare, inbiten som tusan, fast i själva verket räknas inte jag som storkonsument. jag röker kanske fem cigaretter om dagen, och jag åker inte buss, jag röker sällan ute på stan och absolut inte i busskurer. på centralstationen ställer jag mig alltid med mupparna i rökrutan.

så det så.
kan ni sluta gnälla nu?

2 kommentarer:

Emma says style, love & rock and roll. sa...

Word! Och jag som har astma har MYCKET mer problem med dålig ventilation/torr luft i tex bussar, samt folk med för mkt parfym än vad jag har av röklukt/luft. De flesta jag har träffat med astma säger faktiskt samma sak. De som drar astma/allergi-kortet är oftast de som inte har det själva utan bara tycker för att tycka!

lisa lightning sa...

tack emma! det är svårt att veta hur det är för astmatiker och allergiker när man, som jag, röker, sniffar päls och samlar på dammråttor. men jag är inte elak. allt jag kräver är lite ömsesidig respekt.