onsdag, januari 27, 2010

en dag på jobbet.

på mitt jobb är det självservering som gäller. det betyder att man tar sin bricka, sätter vad man vill ha på den och drar den fram till kassan, där jag tar emot med ett käckt leende. om man ska äta så beställer man i kassan direkt och så får man en jättefin mackapär som piper och blinkar när maten är klar.

bakom baren har vi även ett kontor. där har vi en telefon som leverantörer ringer till och en data-apparat där vi lägger in beställningar. gäster tror att man bara är lat när man sitter på kontoret.

det värsta jag vet är när folk rusar fram till kassan när man sitter vid datorn eller i telefon, och börjar hojta och skrika, och vill ha betjäning NU NU NU!


då tror jag att någon har dött nere på banan och rusar fram till disken, men så är det sällan. i stället visar det sig ofta att kunden inte vet vad de ska ha.


medan kunden tänker och velar så hinner jag bli irriterad och arg, och tänker "va fan va de så jävla bråttom för då?"


...men vi har även kunder som ropar "nej, sitt du kvar!" och så lägger de jämna pengar på bardisken, för sitt kaffe och sitt wienerbröd.


och det är de kunderna som är bra, och som gör att det allra oftast är roligt att jobba.

2 kommentarer:

Sandra sa...

Hehe! Min jobbarkompis och jag kanske ska starta en härlig anonym jobbarblogg där vi skriver ut alla iditothändelser vi kan komma på som händer i butiken. Du kanske vill vara med på den då!? ;)

lisa lightning sa...

ja, det hade varit fint att ha någonstans där det var okej att ventilera...