tisdag, september 15, 2009

den materiella lyckan, som man kan ta på.

ibland är det skönt att vara lättillfredsställd. när man är lite trött, lite tråkig och inte riktigt orkar. så kan man bli glad över småsaker. som att jag en gång köpte ett fint fat på en loppis i kristinehamn.



eller som att min systerdotter gav mig så fina teckningar i julas.



eller min stol. jag tycker mycket om min slitna, smutsiga och ganska obekväma stol. den stod i en lägenhet som martin bodde i en gång, där möblerna såldes av efter hand eftersom möbelägarna flyttade till stockholm. där fanns fula glasbord, en stor konstgjord palm, konvexa speglar och pärlemorsskimrande kristallkronor, men det var bara den röda stolen jag brydde mig om. en vacker dag när jag känner mig snäll, ska jag ge den en makeover. lämna in den till en tapetserare och få den som ny.



nej, man blir inte lycklig av pengar eller saker, men man mår lite, lite bättre.






3 kommentarer:

HMB sa...

alltså

aaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaah
JAG ÄLSKAR STOLEN. JAG ÄÄÄÄLSKAR DEN.

och loppis i khamn är GREKEN!

HMB sa...

GREJEN ska det stå. Du var nog på Lions. Den bästa!

lisa lightning sa...

ooohh, nånstans ringer en klocka.