torsdag, oktober 08, 2009

mässfötter, mässhuvud, kålpudding.

att åka på mässa är att möta döden och livet på samma gång.

att trängas med medelålders fruntimmer, försöka vara trevlig mot försäljare som är sådär försäljaraktiga (lite äckligt trevliga och snokande, som gillar att läsa namnskylten med kundnumret extra noggrant eftersom den sitter på bröstet), inte låta fötternas värk påverka humöret, gå igenom samma förvirrade beställningsprocedur hos alla företag och hela tiden försöka få tag på de bästa gratisgrejerna. det är en konstform. jag ska inte påstå att jag lärt mig hur man hanterar det bäst, men nästa gång ska jag ha med mig platta skor till mässdravlet och skyhöga klackar till festkvällen.

min chef hade köpt bacardi breezers till tågresan, och envisades med vin till lunchen. hon är bra på sådant (och själv lämnar hon alltid kvar hälften i flaskan eller glaset, vilket resulterar i ett orättvist men trevligt underläge för mig). efter att armbågats, tjatat, spelat på chokladhjulet och gafflat med den stackars mässpersonalen, drack vi vin i Leifs lounge innan vi svepte in oss i hotellbadrockar och äntrade spa-avdelningen.

det är något visst med att bo på hotell med sådana lyxfaciliteter. jag själv är en envis hostel/vandrarhemsbesökare, och blir lika imponerad varje gång. pool, jacuzzis, isvak, ångbastu, en tyst meditationsavdelning och utomhuspool med havsutsikt. det hade varit himmelriket om inte de andra spa-besökarna var, liksom vi, mässbesökare, fast de var otäcka, salongsberusade, grabbiga grabbar som pratade grabbspråk och tittade grabbigt på oss när vi struttade runt i ograbbiga badkläder.

halv åtta var det vip-kväll. trerätters med underhållning i form utav sång, mer sång, allsång, tokroligheter, mer sång och efter några glas vin spontan sing along. sådant som till en början är vansinnigt jobbigt, men eftersom det är så roligt att se andra göra bort sig så tvingas man dras med och själv göra bort sig lika mycket. som att gunga fram och tillbaka i en lång armkrok. eller dansa runt i matsalen i ett långt tåg.




efter denna orgie i mat var det disco i loungen, och jädrar vad gunde dansade! eftersom jag respekterar andras integritet ibland, så lät jag bli att fotografera honom med alla brudarna.

vi drack i alla fall vodka lime, och urartade bara pyttelite.




dagen efter gick vi, efter den fantastiska hotellfrukosten, på en promenad runt byggnaden och ut stranden. gunde joggade. hurtigt, med tanke på att han fortfarande var i sitt esse kvällen innan, när vi vinglade upp på rummet.





det är tur att hav och hotell får en på så bra humör. annars hade jag kanske blivit ledsen när chiefen ringde och väckte mig vid sjusnåret i morse. men jag hoppade gärna in och jobbade. det gav mig kvällen ledigt, så jag och martin har ägnat oss åt husmanskost. kålpudding, lingonsylt och kokt potatis. om jag fortsätter äta såhär så kommer jag inte kunna gå om en vecka.

vaniljbrulén var veckans bästa.

Inga kommentarer: