onsdag, september 15, 2010

jag är inte sverige

min umgängeskrets är extremt homogen. när jag läser siffror inför valet blir jag därför överraskad, rädd och lite ledsen. jag gillar min värld bättre än den riktiga.

i min värld taktikröstar inte fyra av tio. i min värld är inte var tionde sverigedemokrat (malmö är värre än övriga sverige, de har redan fem mandat, vilket är fler än både MP och V). i min värld är göran hägglund en fjant, moderaterna pinsamma och vi är inte särskilt sugna på att få betyg från födseln eller ha med mamma och pappa på jobbet när vi ska löneförhandla. i min värld låter vi hjärtat bestämma.

det bästa hade ju varit om det var vi som bestämde. det hade främjat demokratin.

3 kommentarer:

Fiat sa...

Men så sant! Jag har också levt i någon fantastisk bubbla där folk har lärt sig konsekvensen av en alliansregering och röstar rödgrönt, om de nu inte gjorde det från början. Vad är det här? Riskerar vi verkligen fyra år till med arroganter vid makten? Förkrossande.

lisa lightning sa...

ja. det är så. jag fattar inte varför somliga fortfarande tror på regeringsskifte på söndag. vi är så jävla körda.

hörde Reinfeldt på Rock Klassiker (heter den så, radiokanalen?) i morse, och han är så galet mysig och sympatisk. är folk så blåsta att de går på det?

jag är ledsen.

Sandra sa...

Usch! Jag trodde att jag levde i min självklara värld. Men så har det visat sig att fler och fler i min omgivning helt otippat tänker rösta blått. Av egoistiska skäl såklart. EGENTLIGEN är de röda men... Ja, du fattar... Fuck it!