fredag, september 10, 2010

Look Kitten, I don't give a damn what you think. If I say I'm a feminist then by god I am one!




jag trycker i mig två alvedon till, och torkar förstrött av diskbänken. har fyllt diskmaskinen med gårdagens disk och hans frukostassiett. funderar på om man kanske skulle rösta på F! ändå. alla andra gör det ju. man är ju feminist och sådär. laddar tvättmaskinen. är ju hemma från jobbet, bara någon grad feber, man får ju göra lite nytta. kan ju inte bara vila hela dagen. har alltid gillat Schyman. en gång skakade jag hennes hand. hennes blick var moderlig och hon doftade rent (peter siepen luktar däremot svett). i duschen tvättar jag håret med mitt schampo. martin har sitt eget. jag har läst någonstans att det är viktigt att man har skilda dofter. det påverkar visst sexlusten. jag använder hårborttagningskräm, rakhyvel, balsam som doftar regnskogsfrukt eller liknande, filar hälar och knipsar naglar, avslutar med ett serum som ska hålla ihop hårtopparna och som känns som olja. jag tänker att det hade varit så jävla bra om vi kunde organisera oss, ryta ifrån, påverka. jag borstar tänderna och sätter på läppglans i färgen shiny strawberry. jämställdhet. ska det vara så himla svårt, egentligen? jag drar på mig jeans och ett linne med spets, mitt huvud dunkar och lederna febervärker. rollar armhålorna med deo som innehåller pärlextrakt, hämtar en filt, rullar ihop mig på soffan och somnar.

7 kommentarer:

Sara Katt sa...

apropå femninism och sånt: en kompis till mig som också är chalmerist frågade mig för ett litet tag sedan om jag tror att killar och tjejer är lika smarta. "självklart är vi det, trots att tjejer gör bättre ifrån sig i skolan" var mitt svar.

det konstiga är att det i hans klass nästan uteslutande går killar och att flertalet av dessa tydligen fått för sig att tjejer är helt dumma i huvudet.

what's up with that? mansdominerad värld?

jag blev i alla fall väldigt upprörd. framför allt eftersom många av dessa svin kommer att sitta i högre position än mig när vi väl kommer ut i arbetslivet.

lisa lightning sa...

visst är det läskigt?! ...himla konstigt, det där med att tjejer har bättre betyg, men hamnar på sämre poster. (nästan lika konstigt som att män tar ledigt, dricker öl och spelar TV-spel på helgen, medan kvinnor diskar och städar till och med när de är sjuka.)

Sara Katt sa...

usch, nu blir jag arg. det där är inte okej!

man kanske ska rösta på F! ändå. Schyman är ju grym. visserligen en aning extrem ibland, men det kanske är just det som krävs.

det är också så himla typiskt: när en man tar plats är han auktoritär men när en kvinna gör det är hon en bitch.

Burgschki sa...

rösta på F! jag ska det iaf.

lisa lightning sa...

lite konstigt att börja grupptrycksrösta på gamla dar, men hey, nån ska väl göra det med?!

Sandra sa...

Jag är också så trött på allt det där! Allt som gör mitt liv orättvist bara för att jag är född med fitta! Så jag sitter och ilsknar och försämrar min livskvalitet.

Än så länge är det inte så många tjejer på typiskt mansdominerade utbildningar. Men det finns vissa. Till exempel läkarlinjen. De senaste åren så är det fler och fler kvinnor som utbildar sig till läkare. Ett annars väldigt mansdominerat yrke. Högstatus. Hög lön. Resultatet? Lönerna har börjat stagnera. Det börjar bli ett kvinnoyrke... FUCK IT!!! Varför, varför, varför??? Jag vill skrika!

lisa lightning sa...

ja, herregud. inte konstigt att man bestämmer sig för att nöja sig med det man har. blir ju liksom inte bättre...